Google AdWords: kort og godt om annonsering på YouTube

Hvorfor youtube?

YouTube har over en milliard brukere – det er nesten en tredjedel av alle som bruker internett! Bare mobilversjonen av YouTube alene når ut til flere personer mellom 18-49 enn noen kabel-TV-leverandør i USA gjør. Google har funnet en smart måte å innlemme videotjenesten sin i sitt annonseverktøy, Google AdWords. Google AdWords lar deg som bedrift annonsere på flere måter: gjennom søkemotoren til Google, i Googles Displaynettverk, i Apper eller på YouTube, som er det jeg skal skrive om i dette innlegget.

 

Video er fremtiden

Visuell kommunikasjon fanger oppmerksomheten vår lettere, og i en jungel av innhold gir video bedre inntrykk enn bilder og tekst. Dersom en video først fanger oppmerksomheten din er sjansen for at du ser hele ganske stor – og når du først har oppmerksomheten din på skjermen, hvorfor ikke gi deg en relevant annonse? Annonsering på YouTube deles inn tre hovedtyper:

True View In Stream

Er annonser som spilles av før, under eller etter videoen på YouTube, samt i Googles Displaynettverk. In Stream formatet kan skippes etter fem sekunder, og annonsen regnes ikke som vist før brukeren har sett 30 sekunder. Det vil si at dersom annonsen skippes betaler du ikke.

True View Discovery

Discovery annonser er små bilder eller previews av videoer du kan klikke på for å se. Annonsene kan være i søkeresultater, som en liten banner på videoen du ser på (CTA), ved siden av videoen du ser på, og i Googles Displaynettverk. Med Discovery annonser betaler du per klikk annonsen får.

Bumpers

Er en kort videoannonse som kan skippes. Bumper ads er billige og effektive annonser som består av et kort budskap, og annonsen spilles av før, under eller etter videoen. Man betaler etter hvor mange visninger annonsen får, og CPM (kost pr. tusende visning).

Du kan også reservere banneret som er øverst på YouTube og få  annonsen din vist til alle som besøker nettstedet.

 

Målretting

Annonser på YouTube kan målrettes på flere måter for å nå ut til ditt ønskede publikum. Du kan bruke innholdsmålretting for søkeord, som bidrar til å målrette annonsene dine mot relevant innhold på nett og fungerer på samme måte som innholdsmålretting i Displaynettverket. Interessemålgrupper er grupper av mennesker satt sammen med utgangspunkt i deres felles interesser eller oppførsel (f.eks. mobil eller desktop). Denne målgruppetypen er satt sammen for bedrifter som allerede annonserer på TV og ønsker å utvide kampanjen til nett også. Tilpassede interessemålgrupper er målgrupper som skreddersys til din merkevare, og er mer spesifikke enn interessemålgrupper. Du kan nå akkurat de menneskene som mest sannsynlig er interessert i det du tilbyr. Intensjonsmålgrupper er kunder som undersøker produkter eller tjenester og vurderer å kjøpe produkter i samme kategori som du tilbyr. For eksempel kan du som selger charterturer annonsere til de som allerede har undersøkt rundt ferier. En av de mest effektive typene målgrupper er remarketing, som går ut på å vise dine annonser til de som allerede har vist interesse for det du annonserer, sett videoer på YouTube-kanalen din eller har hatt annen interaksjon med videoene. Man kan også målrette annonser på bakgrunn av demografiemner eller språkinnstillinger.

 

Måling av resultater

Når du annonserer på YouTube kan du måle resultatene dine basert på flere forskjellige parametere ut ifra dine mål. Antall avspillinger viser hvor mange ganger videoen din har blitt sett. Seerfrekvens viser hvor mange avspillinger av eller interaksjoner med videoannonsen din som er registrert, delt på antall ganger denne annonsen blir vist både i videovisninger og miniatyrbildevisninger. Gjennomsnittlig CPV er det det gjennomsnittlige beløpet du betaler per gang videoen din er sett i sin helhet eller minimum 30 sek. Klikkresultat viser både hvor mange ganger noen har klikket på videoen din, og videoens klikkfrekvens (CTR). Engasjementsresultater viser hvor mange ganger noen har klikket på interaktive elementer som bilder, ikoner og teasere som utvider overleggskort i videoen din.

 

 

Kilder:

https://www.youtube.com/yt/press/no/statistics.html

https://support.google.com/partners/answer/6052202?visit_id=1-636252751561416893-2110156158&ref_topic=6015007&rd=1

Relatert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *