Min erfaring med Google Online Marketing Challenge

Som en del av valgfaget Digital Markedsføring ved Høyskolen Kristiania har jeg deltatt i Google Online Marketing Challenge 2017.

 

Hva er Google Online Marketing Challenge?

Google Online Marketing Challenge (heretter GOMC) er en global konkurranse som avholdes av Google hvert år, så langt har over 100.000 studenter deltatt de siden konkurransen ble opprettet for 9 år siden. Konkurransen er en mulighet for studenter over hele verden til å utforske og lære seg Googles annonseringsverkøy, AdWords. Studentene velger en bedrift eller organisasjon som de ønsker å hjelpe med annonsering i Googles forskjellige nettverk, Søk, Display og YouTube.

Hvert team får et budsjett av Google på 250 dollar til å bruke på sine kampanjer. Studentene planlegger, oppretter og kjører kampanjene som de selv ønsker i løpet av en periode på 3 uker. Teamene som oppnår best resultater vinner reise til Googles HQ og andre spennende premier. Studentene som deltar sitter igjen med kompetanse til å bruke Googles verktøy, og nok kunnskap til å bli sertifisert i AdWords via Google Partners.

Konkurransen går ut på å levere Pre-Campaign Report, planlegge og gjennomføre annonsering i AdWords og deretter levere Post-Campaign Report. Som en ekstra gulerot for oss i DIG2100 utgjør konkurransen 30% av karakteren vi får i faget. Min gruppe fikk A på rapportene som utgjorde eksamen, og kom innenfor topp 20% av de 12 000 som deltok i konkurransen.

 

Planlegging av kampanjen

Siri, Johanne og jeg ble enige om å delta i konkurransen sammen ganske tidlig i vår, og vi var enige om at det hadde vært best om vi kunne velge en frivillig organisasjon slik at innsatsen vår og budsjettet gikk til et godt formål. Vi kom i kontakt med Livsglede for Eldre via vår foreleser, Karl Philip Lund.

Kort forklart er Livsglede for Eldre (heretter LFE) en frivillig organisasjon som jobber for å gi eldre en meningsfylt hverdag og bedre livskvalitet. LFE har en sertifiseringsordning som gir sykehjem muligheten til å bli Livsgledehjem, en ordning som forsikrer at beboerne på de sertifiserte sykehjemmene får en best mulig hverdag. Les mer om Livsgledehjem her. I tillegg til sertifiseringen jobber organisasjonen med å skape generasjonsmøter, og det var her vår innsats ble lagt ned. Hovedmålet for kampanjen var å få flere barnehager til å registrere seg som Livsgledebarnehage, det innebærer at barna besøker de eldre.

Etter vi hadde valgt organisasjon og hatt første møte med LFE fulgte noen intense uker med kartlegging, planlegging og intensiv lesing for å lære oss Google AdWords. Heldigvis hadde vi forelesninger med Anastasia Mariussen som er Senior Online Sales Account Manager hos Google i løpet av konkurransen.

 

Resultater

Vi er veldig fornøyde med resultatene av konkurransen. Vi kom innenfor topp 20% av 12 000 deltakere fra hele verden, og på 6. plass i Norge.

Resultatene til klienten: Vi sammenlignet tallene med samme periode i fjor ved hjelp av Google Analytics. Nettsiden hadde en økning på 30,6% flere brukere, 2,1% lavere bounce rate og 17 nye barnehager registrerte seg for å bli Livsgledebarnehage. Vi forventer også flere registreringer i tiden etter kampanjen. I mer rigide organisasjoner vil en beslutning om å bli Livsgledebarnehage ta lenger tid.

Sammenlignet med samme periode i fjor hadde LFE en økning på 240% nye registrerte barnehager, en total økning på 9,4% fra 181 til 198 barnehager. Kampanjen genererte 365 klikk til gjennomsnittlig 0,67 dollar per klikk. Gjennomsnittlig CTR for kampanjen var 2,12%, og annonsene hadde en gjennomsnittlig plassering i søkeresultatene på 1,6. Med tanke på vårt begrensede budsjett er vi positivt overrasket over resultatene våre, de overgikk alle forventninger og estimerte tall.

 

Vi er svært fornøyde med resultatene og erfaringen vår, vi la ned både svette og tårer i denne konkurransen og lærte mye. I ettertid har jeg tatt sertifisering i AdWords for annonsering i Display- og Søkenettverket som kommer godt med videre. Og til neste års deltakere: lykke til!

 

 

Pre-Campaign Report

Post-Campaign Report

Les mer om konkurransen: Discover GOMC

Relatert

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *