Konkurranser på Facebook

Lurer du på hvordan du kan lage bedre konkurranser på Facebook som også følger reglene? Jeg gir deg noen enkle tips i dette innlegget!

 

En god konkurranse

En god konkurranse på sosiale medier skal være verdiskapende for begge parter, både den som avholder konkurransen og den som deltar. Det betyr at premien burde være noe din målgruppe interesserer seg for, og dermed har lyst til å delta. For deg som holder konkurransen burde konkurransen generere nok følgere, likes, leads etc. til å være lønnsom. Konkurransen burde ikke være irriterende for andre brukere av sosiale medier.

 

Hva er målet med konkurransen?

Bedriften burde sette et klart mål med konkurransen som samstemmer med bedriftens hovedmål. En feil mange gjør når de avholder konkurranser på Facebook er å kun ha et mål om «flest mulig likes». Å ha mange likes som et mål er ikke så lurt, du vet ikke om de som liker i det hele tatt er interessert i din bedrift. Ved å sette mer konkrete mål kan du treffe folk som mer sannsynlig vil kjøpe av deg uansett om de ikke vinner i konkurransen. Målet kan heller være å få flere likes eller followers blant de som er i din målgruppe. Hvis du setter deg smarte mål når du avholder konkurranser kan du bygge opp e-postlister og øke salgene dine.

 

Hva burde du ha som premie?

For å involvere målgruppen din burde premien være relatert til din bedrift. Hvis du ikke selger telefoner burde du ikke ha en iPhone som premie, da treffer du veldig mange og kanskje ikke så mange innenfor målgruppen som du kunne ha truffet med en bedre premie. Du unngår verdiløse følgere for fremtiden og sikrer flere genuint interesserte følgere.

 

Hva burde konkurransen gå ut på?

Det er for lett å bare klikke liker på posten. Mange undervurderer deltakerne i sine konkurranser og ber om veldig lite engasjement. Konkurransen burde utfordre og involvere brukerne, be om feedback, meninger og innspill fra målgruppen din! Dette øker sjansen for at deltakerne blir kunder, og om ikke kan du uansett bruke informasjonen senere.

 

Regler

Du kan oppfordre brukere til å like og legge igjen en kommentar på posten. Det er ikke tillatt å be brukerne dele posten, tagge venner i kommentarfeltet eller dele den på venners tidslinje.

Utdrag fra Facebooks retningslinjer som omhandler konkurranser:

Promotions
1. If you use Facebook to communicate or administer a promotion (ex: a contest or sweepstakes), you are responsible for the lawful operation of that promotion, including:
a.   The official rules;
b.   Offer terms and eligibility requirements (ex: age and residency restrictions); and
c.   Compliance with applicable rules and regulations governing the promotion and all prizes offered (ex: registration and obtaining necessary regulatory approvals)
2. Promotions on Facebook must include the following:
a.   A complete release of Facebook by each entrant or participant.
b.   Acknowledgement that the promotion is in no way sponsored, endorsed or administered by, or associated with, Facebook.
3. Promotions may be administered on Pages or within apps on Facebook. Personal Timelines and friend connections must not be used to administer promotions (ex: “share on your Timeline to enter” or “share on your friend’s Timeline to get additional entries”, and «tag your friends in this post to enter» are not permitted).
4. We will not assist you in the administration of your promotion, and you agree that if you use our service to administer your promotion, you do so at your own risk.

Oppsummering

  • Verdiskapende både for den som avholder og deltar i konkurransen
  • Ikke irriterende for andre brukere
  • Sett konkrete mål for konkurransen
  • Premien burde være relatert til det din bedrift driver med
  • Ikke gjør konkurransen for lett eller for vanskelig
  • Følg reglene for konkurranser på Facebook

 

 

Kilder:

Facebooks retningslinjer for sider

Ståle Lindblads blogg

Forelesning med Cecilie Staude 15.05.17

 

Relatert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *