Min vurdering av valgfaget DIG2100

I vår hadde jeg faget Digital Markedsføring som en del av min bachelorgrad ved Høyskolen Kristiania. Det var mange valgfag å velge mellom, men jeg visste allerede i 2015 når jeg søkte meg inn på studiet at det var spesialiseringen jeg ønsket. Jeg var derfor veldig spent på hvordan semesteret skulle bli.

Det viste seg å toppe forventningene.

 

Del 1:

Det hele startet i januar med en inspirerende kar som heter Arne Krokan, og er professor ved NTNU og HK. Jeg vil beskrive Arne som en digital entusiast – har du hørt om et verktøy eller en app kan du være rimelig sikker på at han har prøvd det. Vi gikk igjennom den digitale økonomien og hvilke effekter utviklingen har for oss og resten av samfunnet. Underveis fikk vi bloggoppgaver og praktiske oppgaver som å bruke samskrivingstjenester og andre nyttige verktøy. Arne ba oss huske to ting fra hans del av kurset: nettverkseffekter og transaksjonskostnader, og det sitter godt kan jeg si!

 

Del 2:

I den andre delen av kurset ble vi kjent med Karl Philip Lund, en ærlig og entusiastisk foreleser som er en guru innen e-handel og synlighet på nett. KP tok oss igjennom blant annet e-postmarkedsføring, strategi, analyse, blogging, SEO, e-handel og konverteringsoptimalisering sammen med flinke gjesteforelesere. For min del var denne delen av kurset det jeg likte best, og det jeg har lært mest av. «Velg en retning og implementer som et helvete!»

Parallelt med Karl Philip sine forelesninger ble vi introdusert til Google Online Marketing Challenge av Anastasia Mariussen. Anastasia jobber hos Googles HQ i Dublin og reiste til og fra Oslo for å forelese for oss. Å lære om Google AdWords var heftig, både positivt og negativt ment. Å lære i praksis bringer med seg mye frustrasjon, men den erfaringen jeg nå har var verdt det! Les mer om hvordan Google Online Marketing Challenge gikk for seg her.

 

Del 3:

I den siste delen av kurset møtte vi Cecilie Staude, ekspert på sosiale medier, foredragsholder og høgskolelektor. Cecilies del av kurset gikk ut på sosiale medier og utvikling av medie- og datasamfunnet. Vi har snakket om kanalenes egenart, sosiale medier som kanal, content marketing, effektmåling og jus, etikk og utfordringer ved bruk av sosiale medier.

 

Alt i alt har det vært et innholdsrikt år, og jeg skulle ønske flere fag hadde en like praktisk tilnærming som DIG2100 har. Jeg anbefaler alle som vil jobbe hardt og lære mye å søke på dette valgfaget, du får en unik kompetanse som er ettertraktet i markedet. I tillegg får du møte og bli kjent med mange inspirerende folk innen fagfeltet som er smart å ha i nettverket ditt!

 

 

Relatert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *