Performance Marketing på Facebook

Forrige uke hadde vi gjesteforelesning med Prashant Søegaard som er Client Partner i Facebook. Han har tidligere jobbet blant annet i Google og i studentorganisasjonen AIESEC. Prashant jobber nå med bedrifter som vil forbedre sine annonser hos Facebook og Instagram. I dette blogginnlegget skal jeg oppsummere noe av det jeg tar med meg videre fra denne forelesningen.

 

Tre megatrender:

 

Desktop → mobil:

60% av all tid vi bruker på internett er på mobiltelefon, og hele 82% av den totale tiden vi surfer på mobilen er i forskjellige apper. Mobiltelefon er det raskest voksende mediet i verden, og i Norge bruker vi i gjennomsnitt 4 timer og 52 minutter på mobilen hver dag. 82% av oss er alltid pålogget – 20% av all tid vi bruker på mobiltelefonen er på Facebook og Instagram. Dette gir et inntrykk av hvor mange mennesker man kan nå ved å annonsere i disse kanalene. I fremtiden kommer vi til å bruke mobiltelefonen enda mer, og kombinert med videoformat er mobil det absolutt viktigste mediet for fremtiden.

Tekst → bilder og video:

Vi mennesker trenger bare 13 millisekunder for å identifisere et bilde, dette gjør visuell kommunikasjon mye enklere enn tradisjonell tekst. Du har kanskje lagt merke til at Facebookfeeden din bugner av video nylig? Du får servert video av matlaging, sminketutorials, smarte hverdagstips og produktvideoer hver dag. Dersom man fanger oppmerksomheten din iløpet av de første sekundene av videoen er sjansen for at du ser hele stor, i tillegg tagger du kanskje vennene dine dersom innholdet er relevant? Smart markedsføring og merkevarebygging! Jeg har spesielt lagt merke til måten Søstrene Grene har gjort dette, de deler DIY videoer nesten daglig.

Søk → oppdagelse:

Tradisjonelt sett er vi vant med at vi søker for å finne innhold som er relevant til oss, men nå går vi mer mot at relevant innhold tilpasses og tilbys oss i de kanalene vi er i. Det produseres uendelig mye innhold, men tiden vi har til å oppfatte innholdet på blir ikke større. På den måten er det viktig at man produserer og tilbyr relevant innhold til målgruppen slik at det ikke bare drukner i alt annet i feeden. Alt konkurrerer med alt hele tiden!

 

7 punkter for performance marketing på facebook:

 

Sporing og måling:

Cookies er informasjonskapsler om deg som lagres i din nettleser som annonsører kan bruke for å tilpasse innhold til deg. Det cookies ikke tar høyde for er at så snart du er i en annen nettleser eller enhet lages en ny cookie på akkurat samme person. «Facebook measures real people, not cookies». Facebook samler informasjon om alle sine medlemmer, og følger deg på tvers av desktop, mobil, nettbrett og snart også via GPS tracking. Fremtiden er at Facebook via GPS kan tilpasse annonser fra butikker du er i nærheten av. Men først av alt: implementer Facebook Pixel på hjemmesiden din eller Facebooks SDK i din App for å kunne starte sporing og måling!

Mål:

Hvordan skal din annonse treffe det rette publikumet? Du kan velge mellom flere målgrupper (Audiences) når du skal annonsere på Facebook. Core Audiences bestemmes av demografi, geografisk område, interesser og behaviour. Behaviour går ut på å annonsere til folk basert på hva de tidligere har kjøpt, og hvilke enheter de bruker.

Custom Audiences er basert på folk som har vært i kontakt med bedriften din tidligere, og er tradisjonelt referert til som remarketing. Legg inn informasjon manuelt eller informasjon som Facebook har samlet for deg. Du kan lage Custom Audiences fra kundeinformasjon du har fra før, fra Facebook Pixel/Facebook SDK eller engasjement på Facebook. Under Custom Audiences finner du også Lookalike Audiences – dette er nye potensielle kunder som ligner kunder som har konvertert, likt siden din, klikket på siden din etc.

Broader Audiences går ut på at Facebooks algoritmer finner frem til de menneskene som kan være interessert i det du annonserer for. Det kan være en god idé å bruke en kombinasjon av flere typer Audiences for å få best mulig dekning.

Kreativitet:

Vi scroller nedover feeden i høy fart, og kvaliteten på innholdet ditt er viktigere enn noen sinne. For å være relevant for din målgruppe må du tenke på hvordan de oppfatter innhold, yngre mennesker bruker kortere tid på annonser, videoer og annet innhold enn eldre mennesker som liker å sette seg inn i stoffet. Facebook favoriserer innhold som er relevant for din målgruppe, og dersom innholdet rangeres som lite eller ikke relevant vises annonsen din mindre eller ingenting og den blir dyrere å vise. Facebook rangerer relevans etter en score på 0-10.

What makes good creative?

Personally relevant
Quality and consistency
Added value to newsfeed

 

Så hva er godt og kreativt innhold?

  • Er det kreative innholdet relevant for bedriftens mål?
  • Griper bildet/videoen oppmerksomheten din?
  • Har bildet et fokuspunkt?
  • Griper videoen oppmerksomhet iløpet av 3 sekunder? Også uten lyd?
  • Representerer innholdet merkevaren din?
  • Gir det kreative innholdet interessant informasjon?
  • Får det kreative innholdet deg til å føle noe?
  • Er det relevant for målgruppen?

Auksjon og budgivning:

Hvor mye du betaler for annonseringen påvirker naturligvis annonseleveringen, med både plassering og hyppighet. Hvilke annonser som vises til hvem avgjøres av tre faktorer: kvalitet på det kreative innholdet, målgruppens relevans og budgivning. Disse tre faktorene er det eneste du som annonsør kan gjøre for å påvirke annonseringen. Vanlige problemer med annonsering er dårlig kreativt innhold (creative fatigue), for lave bud, for smale målgrupper, kreditering og betaling (problemer med betalingsløsninger).

Optimalisering:

Forskjellige typer budgivning kan gi forskjellige typer publikum – det koster mindre å nå de som lite sannsynlig konverterer.

performance marketing

Optimaliser din budgivning etter hvilke mål du har for annonseringen din! Dersom målet ditt er å bygge merkekjennskap og få mange visninger vil en CPM budgivning (kost per tusende visning) ofte være mest lønnsom, og passer uansett størrelse publikum. Hvis målet ditt er å få flere klikk på annonsene dine vil CPC budgivning (kost per klikk) være optimalt, og passer for publikum fra 50 000 og oppover. Den tredje budgivningsstrategien er oCPM (optimalisert kost per tusende visning) og er strategien som passer best for deg som vil ha flere konverteringer og har publikum over 300 000.

Annonsetyper:

Facebook har flere forskjellige annonsetyper (Ad Units) slik at du kan tilpasse annonseringen etter dine behov og mål. Dynamic Ads kan knyttes opp mot Custom Audiences og fungerer på samme måte som remarketing. Dynamic Ads settes opp manuelt én gang og deretter tilpasses annonsene automatisk etter hvor i kundereisen den som ser annonsen din er.

Karusell lar annonsører vise opptil 5 bilder ved siden av hverandre per annonse, denne annonsetypen er billig og kan brukes kreativt på mange forskjellige måter. Slideshow fungerer som en lysbildefremvisning og gir nesten samme visuelle effekt som video men med langt mindre arbeid. Local Awareness ads lar deg annonsere på Facebook og Instragram til folk som er nær deg. Du kan også legge til CTA (f.eks. basert på lokal værmelding) som fanger oppmerksomhet. I fremtiden kommer vi til å se mer av annonseformater som kobler sammen online og offline – du kan da se hvilke besøk/konverteringer i fysisk butikk som stammer fra online annonsering.

Plassering:

Annonseplassering velges ut ifra annonsens design og annonsetype, samt hvilke mål du har for annonseringen. Du kan annonsere i newsfeed, på høyre side av feeden og in-stream video. I tillegg kan du kombinere med feed og stories på Instagram.

Great stories + targeted reach = Success

 

Lær mer om markedsføring på Facebook her eller spør meg.

 

Relatert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *