Scroll Tracking: Hvorfor og hvordan

Hvorfor burde du måle hvor langt besøkende scroller på siden din?

Hvorfor implementere Scroll Tracking? Å måle trafikken til nettstedet ditt er enkelt og gjøres av seg selv dersom du bruker Google Analytics eller et tilsvarende verktøy. Det som også er interessant er å måle hva besøkende gjør på siden din, ikke bare at de er innom og hvor lang tid de bruker der. Det man da kan måle kalles konverteringer, en konvertering kan være et kjøp i en nettbutikk, oppretting av bruker på en side, registrering for nyhetsbrev, eller i mitt tilfelle lesing av innhold på bloggen.

Etter en gjesteforelesning med markedssjef i Milrab.no Andreas Kristiansen for et par uker siden bestemte jeg meg for å implementere scroll tracking på bloggen min. Scroll tracking er måling av hvor langt ned besøkende scroller på siden, og dette blir som nevnt en form for konvertering. Først og fremst ville jeg implementere det fordi jeg synes det er kult å se om og hvordan folk engasjerer seg i innholdet mitt, og i tillegg fordi dette er noe jeg tror det er lurt å kunne. Hvem vil vel ikke vite hvor mye besøkende på ditt nettsted engasjerer seg?

Etter at jeg hadde bestemt meg for å implementere fikk jeg først tips fra Andreas om å bruke en guide fra LunaMetrics (du finner den nederst i innlegget). Jeg prøvde med den guiden to ganger, og gjorde små endringer i GTM (og spurte alle jeg kunne komme på om hjelp) i en uke ca. Når jeg fremdeles ikke fikk det til, og ingen jeg spurte kunne skjønne hva som ikke fungerte, prøvde jeg litt med guiden til OptimizeSmart (link nederst). Denne guiden synes jeg virket litt voldsom og valgte å utsette problemet mitt noen dager til. Den siste og beste guiden jeg brukte er fra AdvancedWebRanking, og ligger også nederst i dette innlegget.

Nå, to uker etter jeg begynte å prøve, har jeg endelig fått det til! For å prøve å hjelpe andre som vil måle scroll tracking på siden sin har jeg laget en enkel guide som jeg håper kan gjøre det lettere å implementere. Dersom du plages kan du kommentere under dette innlegget, men av erfaring kan jeg si at du burde prøve deg frem først.

 

Hvordan implementere scroll tracking på siden din

Det er noen forutsetninger for at denne guiden skal fungere for deg:

  • Du bruker Google Analytics
  • Din Google Analytics er blitt impelentert via Google Tag Manager
  • Du har litt kunnskap om begge disse verktøyene

 

1. Åpne Goolge Tag Manager

scroll tracking

Velg containeren du vil implementere scroll tracking i.

 

2. Opprett en trigger

En trigger er det som bestemmer når taggen din skal «fyre av» på siden din. Du skal opprette en trigger som skal fyres av på alle sidene på nettstedet ditt.

 

Velg DOM Ready og navngi triggeren «DOM ready» for eksempel. Triggeren skal fyres av på «all DOM ready events». Lagre triggeren.

 

3. Opprett en ny tag

Gå til Tags og klikk «new».

Velg «Custom HTML».

Følg denne lenken og kopier HTML koden inn i det tomme feltet i taggen din. Navngi taggen din noe som beskriver hva den gjør. For eksempel «Scroll Tracking».

Velg triggeren du opprettet tidligere.

Nå skal taggen din se slik ut.

 

4. Opprett variabler

For at GTM og GA skal dele informasjon må man opprette variabler for category, action, label og value. Gå til variables i sidemenyen for å sette opp disse.

scroll tracking

Alle variablene du nå skal opprette skal være «Data Layer Variable». Kall den første variabelen for eventCategory og bruk samme navn i i feltet «Data Layer Variable name». Data Layer Version skal være version 2.

Følg samme steg for oppretting av eventAction, eventLabel og eventValue. Det skal se ut som skjermbildet ovenfor.

 

5. Opprett Google Analytics tag

Gå til tags igjen og opprett en ny tag, kall den noe som beskriver hva det er. Velg enten Universal Analytics eller Classic Google Analytics alt ettersom hvilken type du har. Finn ditt UA nummer i GA (Admin> Property> Tracking Info) og skriv inn nummeret i feltet for tracking ID i GTM. Track type skal være «event» og Non-Interaction Hit settes til «false» (ellers vil det påvirke bounce rate i GA. Legg til variablene i du har opprettet i sine respektive felter.

Nå må du opprette en trigger for denne taggen, kall den «Event equals ScrollDistance», triggertyper skal være «custom event», event name skal være «ScrollDistance» og med mindre du ikke vil tracke scrolling på alle sidene dine setter du «all custom events» som du ser på skjermbildet over.

Nå skal taggen se slik ut,

og ute på «Tags» skal det se slik ut.

Nå kan du klikke «publish» og deretter «preview» i høyre hjørne for å se om det fungerer:

Avfyrte tagger på siden din skal være de to til venstre i tillegg til UA taggen. Navnet på taggene her er det samme du satt når du opprettet taggene i GTM.

 

6. Avlese resultater

Etter en stund kan du gå inn i Google Analytics (Behaviour> Events> Overview) for å se om det fungerer.

scroll tracking

For å lese av hvor langt besøkende har scrollet går du til Top Events, klikker på Scroll Depth og deretter Percentage.

 

Gratulerer! Du har når implementert Scroll Tracking på siden din!

 

Les mer om scroll tracking her:

AdvancedWebRanking

LunaMetrics

OptimizeSmart

 

Relatert

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *