Vurdering av nettbutikk: Helsport

Hva utgjør en god nettbutikk?

Jeg har gjort en vurdering av nettbutikken til Helsport.

Førsteinntrykk

Førsteinntrykket en hjemmeside eller nettbutikk gir er i flere tilfeller avgjørende for om besøkende kjøper eller ikke. Siden burde være oversiktlig, innbydende og passe til bedriftens tema eller bransje. Det burde komme klart frem hvor den besøkende har kommet, og hva vedkommende kan gjøre på denne siden i løpet av kort tid. Det kan også være lurt å ha noen USP (Unique Selling Points) på forsiden slik at den som besøker siden ser hvorfor han burde handle akkurat her.

Mitt førsteinntrykk av hjemmesiden er ryddig og oversiktlig. Det er ikke umiddelbart klart hva man kan kjøpe i nettbutikken, men bildet gir en pekepinn på hva som er temaet. Det er ingen produktinformasjon på øverste del av forsiden (som er det eneste synlige i testen nedenfor).

Jeg laget en fem-sekunders test hos UsabilityHub som tester førsteinntrykket besøkende har av siden. Helsport har dynamisk header på siden, så akkurat det bildet som besøkende fikk se var dette:

Deretter delte jeg linken til testen med ca. 50 kontakter på Facebook, og 32 stk svarte. De fleste jeg sendte linken til er jeg ganske sikker på at ikke er kjent med merkevaren, men det er ikke noe jeg vet med sikkerhet. Dette utvalget er altså ikke representativt for fore eksempel hele Norge eller engang målgruppen til Helsport, men gir et inntrykk av hva et lite utvalg besøkende opplever de første fem sekundene på siden. Jeg stilte fire spørsmål etter at forsiden ble vist i fem sekunder.

Hva var navnet til bedriften?

  • 14 stk. svarte Helsport
  • 8 stk. svarte Spitsbergen X-trem eller lignende
  • 7 stk. svarte vet ikke

Hva husker du fra siden?

  • 29 av 32 husket kun motivet på bildet (telt og snø)

Hva kan du kjøpe på denne siden?

  • De fleste svarte telt
  • Campingutstyr, vinterklær og ski var andre ting som gikk igjen

Generelt inntrykk av siden (1-6)

  • Gjennomsnittskarakter var 4,2

Resultatene av testen viser at de som tok testen synes siden gir et godt inntrykk selv om de ikke husket noe annet enn bildet. Det er ønskelig at merkevaren skal bli husket (Helsport), og da kan man kanskje sette det i fokus eller ha det med på det dynamiske bildet som tar hele siden. Ellers kan man prøve ut andre løsninger på forsiden, som produkter over bildet eller et bilde som fremhever flere produkter samtidig, som for eksempel Norrøna bruker.

 

Karakter: 4

 

Synlighet

For å teste bedriftens synlighet på nett Googler man enkelt nok navnet til bedriften eller produktet/tjenesten bedriften tilbyr. Det vil si at det man ser på er bedriftens kunnskap om søkemotoroptimalisering og annonsering i Google. Problemer knyttet til søkeresultat i Google er ofte relatert til dårlig URL (redirect), probemer med tag, dårlig eller manglende innhold og dårlig/feil bruk av lenker.

Først googlet jeg «Helsport», her ser jeg umiddelbart at kortet til bedriften (høyre side av søk) er tilknyttet outleten som er åpen 16:00-18:30 på torsdager. Dette kortet ville ideelt sett vært tilknyttet kontoret og de respektive åpningstidene samt het kun «Helsport». Les her om hvordan du kan ta eierskap til din bedrifts kort på Google! Videre ser jeg at det kun er en enkel annonse i Googles søkenettverk, her kan man legge til utvidelser som for eksempel produktkategorier, link til outlet, telefonnummer eller lignende. Utvidelser i søkeresultat gir mer oppmerksomhet! På organisk søk er de øverst og det ser fint ut, det burde kanskje stått info om utvidelsene her istedenfor produktnavn.

 

 

Jeg søkte også på «telt» som er det Helsport er størst på, og her var de ikke synlige i det hele tatt. Her er det stort forbedringspotensial som krever lite jobb.

 

Karakter: 3

For at en nettbutikk skulle fått karakter 6 av meg her måtte de vært godt synlig både på betalt og organisk søk, samt AdWords shopping. Det er viktig å være synlig på produktene man selger og ikke kun merkevare. Har du lyst å annonsere med AdWords? Les mer her.

Obs! Husk at Google tilpasser søkeresultater etter hvem som søker, så det vil komme opp litt forskjellig etter hva slags nettvaner, interesser eller tilknytning man har til en bedrift eller produkt. Jeg jobber i Helsport så det er naturlig at de vil være mer synlig på søk hos meg enn hos andre.

 

Brukervennlighet

Det kanskje aller viktigste når noen først har funnet siden din, er brukervennligheten og opplevelsen av siden. Dersom det er vanskelig å finne informasjon og handle på siden vil det gå direkte utover konverteringsraten. For å enkelt vurdere brukervennligheten har jeg sett på navigasjon, menystruktur, søkefunksjon og mobilvennlighet.

Navigasjonen hos Helsport er veldig enkel og ryddig med drop-down menyer for hele siden. Menyene er organisert etter produktkategori og segmenter (trek, pro og x-trem). Søkefunksjonen på siden fungerer greit men det er veldig mange filtreringsmuligheter som kanskje burde vært fjernet. Det ville kanskje vært mer ryddig med filtrering på «produkt» og «blogg» for eksempel. På mobil er siden litt mindre oversiktlig, med det dynamiske bildet på forsiden og alle menyer i en drop-down på høyre side.

Karakter: 5

 

Kjøpsprosess

Fungerer kjøpsprosessen optimalt? Hos Helsport har du enkelt mulighet til å hoppe direkte til kassen etter du har lagt produktet i handlekurven. Dette er en enkel måte å forkorte kjøpsprosessen for de som vet hva de skal ha. For å gjøre kjøpsprosessen enda enklere kan man fjerne all unødvendig informasjon og støy fra kassen, som menyer for eksempel. E-post markedsføring er en effektiv måte å drive kunder inn i butikken, og Helsport har registrering til sitt nyhetsbrev helt nederst på siden, dette burde kanskje vært flyttet opp for å gjøre besøkende klar over muligheten. Nederst på siden finner man også badges for trygg e-handel og Klarna, dette gjør at siden virker trygg.

Karakter: 4

 

Kundekommunikasjon

Hvor holder bedriften kontakt med kundene sine? Jeg nevnte tidligere at nyhetsbrevregistreringen var vanskelig å finne, og i tillegg burde hyppigheten på nyhetsbrevene kanskje skrus opp. Helsport har 100 450 likes på Facebooksiden sin, og 25 500 følgere på Instagram. Det kommer frem at de har god kontakt med kundene sine i disse kanalene og poster jevnt og relevant innhold. De har ikke online chat, men telefonnummer og mail er lett å finne under kontaktsiden.

Karakter: 4

 

Øvrig

Hastighet: Jeg kjørte en enkel hastighetstest med Google PageSpeed tools. Siden scorte 20/100 på desktop, som vil si at den bruker ganske lang tid på å laste inn. Over 80/100 er ansett som veldig bra). Score var 32/100 på mobil/brett. Google kom opp med en del punkter som burde forbedres, blant annet å komprimere størrelse på bilder og minimere javascript på siden.

Kundetilfredshet: Helsport har omtaler under hvert produkt slik at kunder kan anmelde produkter.

Trygghet: Nettbutikken har som nevnt badge fra Trygg E-handel og Klarna, samt lett tilgjengelig kontaktinformasjon, dette gir kunder trygghetsfølelse. De bruker ikke secure server (https:// i URL).

Total karakter: 4

 

Ønsker du at jeg skal vurdere ditt nettsted? Ta kontakt via «kontakt meg» knappen nede på skjermen eller på LinkedIn!

 

Kriteriene jeg har brukt i dette blogginnlegget er løst basert på kriteriene Karl Philip Lund tidligere har brukt til å vurdere flere norske nettbutikker.

Relatert

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *